Haluaisitko nostattaa kuntoasi paremmaksi, mutta lenkkipoluille lähtö kauhistuttaa pitkän tauon jälkeen? Oletko jo aloittanut urheilun, mutta tuloksia ei tunnu kuitenkaan syntyvän? Ei hätää, sillä lopputuloksiin pääseminen on helppoa, kun on tehnyt itselleen selväksi, mitä haluaa saavuttaa elämänmuutokseltaan. Tietysti on monia asioita, joita kuntoilijan kannattaa ottaa aluksi huomioon, ennen kuin pääsee haluamaansa lopputulokseen. Suositeltavaa kuitenkin on, että uusi elämäntapamuutos aloitetaan pienillä askeleilla kohti miellyttävämpää lopputulosta.

Lähde liikkeelle pienillä muutoksilla

Kuntoilijan haasteeksi saattaa tulla se, että päätöksessä on vaikea pysyä uuden elämänmuutoksen suhteen. Aluksi on helppoa keksiä tekosyitä, että lenkkipolulle ei tarvitsisi lähteä kotisohvalta juuri tänään. Tutkimuksissa on huomattu, että pienikin päivittäinen urheiluhetki saattaa auttaa parantamaan kuntoa nopeasti. Tällöin muutos tapahtuu huomaamattomasti ilman uuvuttavaa huhkintaa. Urheilun aloittaessa kannattaa laatia suunnitelma, milloin urheilua kannattaisi harrastaa omien aikataulujensa mukaan. Aloittelijaa auttaa, jos hän merkitsee kalenteriinsa ajat, jolloin on hyvä pitää liikunnallisempi päivä ja lisäksi tieto, milloin voi taas pitää vapaapäivän rentoutumista varten. Myös päivärytmien uudelleen järjestäminen kannattaa suunnitella niin, että ehtii harrastaa hyötyliikuntaa edes puoli tuntia päivässä.

Seuraavaksi kuntoilijan kannattaa tarkistaa ruokavalio. Joskus tekisi mieli sortua herkkuihin ja jäädä niiden kanssa kotisohvalle, mutta suositeltavaa on vaihtaa herkut terveellisempiin naposteltaviin. Joskus siis voi antaa itsensä herkutella, ettei uusi elämänmuutos tunnu ikävältä. Kannattaa lisätä ruokavalioonsa enemmän kasviksia ja proteiinia sekä välttämään valtavia sokerimääriä ja hiilihydraattipitoisia ruokia. Ruokavalion muutos kannattaa aloittaa pienin askelin. Itseään ei kannata näännyttää jättämällä syömättä, sillä urheilija tarvitsee suorituksiinsa energiaa. Ravitsemusterapeutti voi auttaa urheilijaa ruokavalion muutoksissa ja tekemään henkilökohtaisen arvion, mitä urheilijan kuuluisi laittaa lautaselleen.

Vertaistuki voi helpottaa

Joskus on hyvä hankkia itselleen kuntoilupari, sillä vertaiskumppanin tuki auttaa toteuttamaan yhteiset haaveet. Aloittavan urheilijan kannattaa seurata vaikkapa jo pidemmällä olevien vertaiskumppaneiden blogeja aiheesta, sillä niistä voi löytää itselleen hyviä vinkkejä. Jos haluaa tosissaan viedä tavoitteensa pidemmälle, voi hankkia itselleen avuksi personal trainerin, joka voi suunnitella henkilökohtaisen kunto-ohjelman. He voivat auttaa myös ruokavalioon liittyvän suunnitelman laatimisessa. On helpompaa pitää kunto-ohjelmastaan kiinni, kun alan ammattilainen antaa palautetta ja kannustaa kuntoilijaa parempiin lopputuloksiin.

Kuntoilun voi aloittaa perinteisellä kuntosalilla tai ryhmäliikuntatunneilla. Liikuntalajeja on monia erilaisia, joten kannattaa kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Kannattaa tutustua myös kasino-ja kylpyläkeskusten tarjontaan. Niissä voit yhdistää sekä kuntoilun että rentoutumisen – monesti kylpylät järjestävät asiakkailleen myös erilaisia terveyshoitoja. Monet kyseiset hotellit tarjoavat myös erilaisia ryhmäliikuntapaketteja, kuten esimerkiksi venesafareita ja kanoottiretkiä sekä kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä. Monissa hotelleissa on myös tarjolla esimerkiksi zumbaa, joogaa ja pilatesta. Uimatuntien jälkeen on myös nautinnollista istahtaa rentoutuvaan saunaan tai mennä hierojan käsiteltäväksi. Kasino-ja kylpyläkeskukset ovat erinomainen vaihtoehto, jos kuntoilija haluaa hieman luksusta arkeensa. Urheiluloma saattaa olla toinen hyvä vaihtoehto, sillä tämä antaa myös piristystä arkeen myöhemmin.

Kuntoilun aloittamisessa pitää ottaa monia asioita huomioon, mutta kunnon parantaminen ei ole ollenkaan niin mahdotonta, miltä se saattaa aluksi tuntua. Aloitteleva kunnon nostattaja tarvitsee tietysti tahdonvoimaa, mutta lopulta elämänmuutos alkaa pienin askelin tuntumaan helpommalta. Hyvää oloa lisää, että jaksaa joka päivä entistä enemmän ja mieli piristyy. Tärkeintä on lähteä toteuttamaan haavettaan paremmasta kunnosta hyvällä asenteella eikä masentua vastoinkäymisistä, jos joskus sortuu herkkuihin tai ei jaksakaan lähteä liikkumaan. Elämänmuutoksen tekeminen kuitenkin kannattaa, sillä kehostaan ja mielestään kannattaa ainapitää hyvää huolta.