Oletko unelmoinut joogan aloittamisesta, mutta et tiedä, mistä tai miten sen aloittaisit? Jännittääkö joogasalille meno, koska pelkäät, että et ole vielä tarpeeksi notkea vaikeisiin asana-harjoituksiin? Ei hätää, sillä joogan aloittelijalle on monia erilaisia mahdollisuuksia aloittaa suosikkilaji harrastuksena. Vasta-alkaja voi aloittaa uuden harrastuksen perinteisesti ottamalla yhteyttä paikallisiin joogasaleihin ja tiedustella suoraan alkavia kursseja. Lisäksi monet kansanopistot järjestävät myös joogakursseja.

Nykyään on mahdollista myös osallistua verkon välityksellä ohjatuille joogatunneille. Tämä on aloittelijalle myös siksi hyvä vaihtoehto, jos joogan haluaa ensin aloittaa oman kodin turvassa ja rauhassa. Tätä varten tarvitset webkameran ja toimivan verkkoyhteyden. Ratkaisu on myös ihanteellinen vaihtoehto kiireisille ihmisille, sillä joogaa voi harrastaa silloin kuin se itselle parhaiten sopii katsomalla tallenteita. Joogasaleja on kuitenkin Suomessa nykyään todella paljon, joten aloittelijan on hyvä ottaa rohkeasti yhteyttä opettajiin, jotka voivat informoida oppilasta lisää tulevasta harrastuksesta.

Joogan monipuoliset hyödyt terveydelle

Jooga on lähtöisin Intiasta, josta se on levinnyt länsimaihin ja modernisoitunut fyysisemmäksi urheilumuodoksi. Se on hyvä harrastus ja liikunnanmuoto, sillä laji kehittää notkeutta ja vahvistaa kehoa. Se parantaa myös lihaskuntoa ja tasapainoa. Jooga on samalla myös ihmisen henkistä hyvinvointia kasvattava liikuntamuoto, sillä se parantaa keskittymiskykyä ja henkistä hyvinvointia hengitys- ja meditointiharrastuksineen. Joogassa on monta haaraa, joista jotkut ovat keskittyneet enemmän fyysisiin harjoituksiin ja jotkut henkisempään itsensä etsimiseen ja hengitysharjoituksiin.

Joogan vaikutukset voi huomata jo kuukauden päästä. Tutkimuksien mukaan esimerkiksi joogaa harrastavan unenlaatu paranee jo neljän viikon harjoittelun jälkeen. Tämän jälkeen huomaat myös vaikutukset kehon notkeudessa ja että pystyt keskittymään asioihin paremmin. Tasapainoinen ja hyvä elämä on jälleen askeleen lähempänä!

Erilaiset joogan muodot

Monelle joogan aloittelijoille saattaa tuottaa hankaluutta myös se, että erilaisia alamuotoja on olemassa niin paljon. Aluksi on vaikea päättää, mikä vaihtoehdoista sopisi juuri omiin tarkoituksiin ja mielenkiinnon kohteisiin.

Hatha-jooga on perinteisempi ja hieman rauhallisempi muoto, joka sopii varsinkin aloittelijoille. Siinä on sopivassa suhteessa fyysisiä harjoituksia ja hengitystekniikoiden harjoittelua. Kyseinen jooga sopii kaikille – niin vasta-alkajille kuin lajia aiemmin harrastaneille.

Astanga-jooga on hieman fyysisempää joogaa kuin hatha-jooga ja sen aloittajalta vaaditaan hyvää fyysistä kuntoa. Tämä sopii aloittelijalle, joka haluaa osallistua hieman liikunnallisesti haastavammalle joogatunnille. Harjoituksia tehdään jatkuvina liikesarjoina. Astangasta on kehitetty myös voimajoogaksi kutsuttu liikuntamuoto, joka keskittyy vielä enemmän fyysiseen harjoitteluun.

Sivananda-jooga on vaihtoehto aloittelijalle, joka on kiinnostunut enemmänkin lajin henkisyyttä lisäävistä vaikutuksista. Tämä on enemmänkin meditatiivinen joogan muoto, jossa on kuitenkin monipuolisesti muitakin vähän fyysisempiä harjoituksia.

Näiden vaihtoehtojen lisäksi on myös olemassa vielä erilaisia joogamuotoja, kuten esimerkiksi hot joogaa eli bikram-joogaa, kundaliinijoogaa ja ilmajoogaa. On olemassa myös äitiysjoogaa ja jopa miehille tarkoitettua äijäjoogaa.

Rohkeasti tutustumaan joogan saloihin

Aloittelijan kannattaa olla myös suoraan yhteydessä joogakoulun opettajiin. Heidän kanssaan voi keskustella, jos lajin aloittajalla on mahdollisesti liikunnallisia rajoitteita tai esimerkiksi vaivaavia selkäkipuja, jotka pitäisi ottaa huomioon harrastusta aloitettaessa. Ohjaajat ovat ammattilaisia, jotka osaavat tulkita myös, mikä jooga mahdollisesti olisi parhain vaihtoehto aloittelijoille. Kannattaa muistaa, että myös alan ammattilaisohjaajat ovat olleet joskus vasta-alkajia ja he ymmärtävät sekä pystyvät ohjaamaan joogan aloittajaa tämän alkutaipaleilla.

Eri joogamuotoja kannattaa lähteä rohkeasti silti kokeilemaan. Vain kokeilemalla löytää itselle sopivan joogamuodon ja tyylin. Kannattaa huomioida, että oma suosikki ei löydy välttämättä ensimmäisellä kokeilulla. Löydettyään omanlaisen joogamuodon harrastaja voi ottaa sen osaksi päivittäisiä rutiineja, joiden ansiosta joogaaja voi löytää itsellensä sisäisen rauhan samalla, kun vahvistaa jokapäiväistä hyvinvointiaan.