Me kaikki tavoittelemme hyvää elämää ja kokemusta kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Tällä sivustolla pyrimme etsimään ja esittelemään erilaisia tapoja löytää tie hyvään elämään sekä upeaan olotilaan. Emme unohda perinteisiä keinoja, kuten oikeaa ravitsemusta, riittävää ja laadukasta yöunta tai liikuntaa hyvinvoinnin kulmakivenä, mutta tuomme sen lisäksi uusia, mielenkiintoisia tapoja hienosäätää omaa elämää ja vointia yhä rennommaksi, vahvemmaksi sekä terveemmäksi. Tervetuloa jännittävälle retkelle kohti parempaa vointia ja elämää!

Ruoka ei ole vain polttoainetta

Ruokaan suhtaudutaan helposti liian yksioikoisesti. Tärkeää ei ole vain se, että ravinto on terveellistä, vaan keskeistä on myös siitä saatava nautinto. Syöminen on yksi perustarpeistamme, mutta se ei ole sitä vain ruoasta saatavan energian ja ravintoaineiden vuoksi. Sitä mielihyvää, jonka hyvä maku tai yhdessä syöminen tuottavat, ei voi muulla tavoin saavuttaa.

Terveydelle sopivan syömisen ei tarvitse olla vaikeaa, ikävää tai kallista. Artikkelistamme ”Parhaat vinkit terveelliseen syömiseen” löydät perusohjeet, joiden avulla ruokailusi perusasiat tulevat kuntoon ilman, että sinun tarvitsee alkaa tiukkapipoisesti vahtia syömisiäsi. Kuten niin monessa asiassa, myös ruokailussa pätee 80/20 -sääntö; jos ravitsemuksestasi 80 prosenttia on kunnossa ja terveellistä, voit surutta nauttia herkkuja tuon 20 prosentin verran.

On tärkeää löytää syömisen ilo ja rentous sekä huolehtia siitä, että nälkä ei koskaan pääse kasvamaan liian suureksi. Näin elimistömme säilyttää luonnollisen kykynsä aistia sitä ja kylläisyyttä sekä vältymme joutumasta kierteeseen, jossa välillä nälkiinnytämme itseämme ja välillä taas ahdamme sisäämme tyhjiä kaloreita maksaaksemme nälkävelan. Ruokahetken tulisi aina olla ilo ja nautinto, jota huono omatunto ei pääse pilaamaan.

Rentoutumisen taito on syytä opetella ajoissa

Myös mukavat harrastukset, jotka vaativat keskittymistä ja vievät ajatukset pois arkisista askareista sekä työstä, tehostavat rentoutumista ja parantavat hyvinvointia. Artikkelissa ”Rentoutuminen kasinolla ja kylpylässä”tutkaillaan monipuolisesti erilaisia vaihtoehtoja tehdä irtiotto arkeen ja parantaa näin jaksamista. Jo lyhytkin viipyminen toisissa ympyröissä voi helpottaa työperäistä stressiä, puhumattakaan siitä, miten hyvää kahdenkeskinen aika voi tehdä parisuhteelle tai perheen kanssa vietetty viikonloppu jokaisen perheenjäsenen hyvinvoinnille. Pieni jännitys tai rentouttava hemmotteluhoito voivat toimia tehokkaina stressin laukaisijoina.

Musiikki on taidemuotona universaali ja hyvin vanha. Sen rentouttavaan ja terveyttä vahvistavaan vaikutuksen perehdytään artikkelissa ”Miten musiikki vahvistaa terveyttämme?”.Kiireisessä ja paineistetussa nyky-yhteiskunnassa kanttaa totisesti varata itselleen aikaa omasta itsestä huolehtimiseen ja hyvän musiikin kuuntelu on yksi miellyttävimpiä tapoja tehdä niin.

Viihtyisyys lisää rentoutta, luonto parantaa

Ympäristön viihtyisyyteen on syytä kiinnittää huomiota, kun tavoittelee parempaa elämänlaatua. Siisteys ja puhdas huoneilma ovat luonnollisia hyvän terveyden perusteita, mutta jos haluat hioa kotisi tai toimistosi viihtyisyyden äärimmilleen, kannattaa tutustua artikkeliimme ”Perinteinen feng shui”.Siinä kerromme, miten voit yksinkertaisin keinoin luoda harmonisen ympäristön, jossa mieli lepää, luovuus pääsee valloilleen ja unen laatu paranee.

Luonnossa liikkumisella ja viipymisellä on ratkaiseva merkitys hyvinvoinnille. Puiden halailu voi tuntua humpuukilta, mutta jo kymmenen minuutin viipymisen metsässä on todistettu laskevan stressihormonien tasoa elimistössä. Ottamalla säännöllisen luonnossa ulkoilemisen ohjelmaasi, voit lisätä hyvinvointiasi ratkaisevasti. Ekstrabonuksena voit luontoretkiltäsi kerätä maittavaa ja terveellistä ruokaa sekä saada mainiota hyötyliikuntaa. Mutta ei luonnossa kannata vain huhkia, tärkeää on myös pysähtyä katselemaan, kuuntelemaan ja haistelemaan.

Liikunnalla on tunnetusti suuri merkitys sekä fyysiselle että psyykkiselle terveydelle. Ilman riittävää kuntoilua elimistö rapistuu ennen aikaisesti ja suorituskyky laskee. Yhdistämällä liikkumisen ja luonnon saavutat kaksinkertaisen ja elämänlaatusi kasvaa kohisten.